WELKOM



op het weblog van de onderzoeksgroep Scenografie van het Lectoraat Theatrale Maakprocessen.

Alweer geruime tijd huisvest de faculteit theater de BA-opleiding Theatre Design, een discipline die oorspronkelijk ontstaan is vanuit de bemoeienis van architecten en beeldend kunstenaars met de visuele aspecten van het theater.
Binnen de onderzoeksgroep Scenografie van het Lectoraat wordt onderzoek gedaan naar de invloed van het werken op en vanuit locaties op theatrale maakprocessen en op de ontwikkeling van de dramaturgie van het beeld.
In 2006 zijn een aantal onderzoeksactiviteiten gestart gericht op het volgen, documenteren, beschrijven en analyseren van maakprocessen binnen het domein van beeldend locatietheater.

Hoofd van de onderzoeksgroep is Henny Dörr, die zich laat bij staan door een kenniskring bestaand uit: Trudi Maan, Marcel Alberts, Marcel Dolman, Liesbeth Groot Nibbelink, Thijs Hazeleger, Willemien Bronkhorst en Anne Karin ten Bosch.

Eigenaar van dit weblog

Mijn foto
Hoofddocent en onderzoeker aan de HKU, Faculteit Theater, Hoofd Opleiding Theatervormgeving aldaar.

maandag 2 maart 2009

De Worteldagen Pinksteren 2006

De Worteldagen is een kleinschalig beeldend locatietheater festival dat gehouden wordt in Norg en georganiseerd wordt door Stichting Amonet. Studenten van deelnemende academies worden uitgenodigd performances te ontwikkelen vanuit diverse gegeven locaties in en rondom dit Drentse dorp. In 2006 deden de Minerva Academie uit Groningen, de Design Academy Eindhoven en de HKU, Opleiding Theatervormgeving mee. 

De 2e jaars Theatervormgeving uit Utrecht werden onder begeleiding van Marcel Alberts en mijzelf gevraagd 2 weken intensief op een locatie te zijn, waarvan de eerste week een zogenaamde meditatieve attitude werd ingezet. Er mochten alleen korte schetsen worden uitgewerkt om de mogelijkheden van de ruimte te onderzoeken.  De studenten werden zo gedwongen zich de ruimte vanuit observaties en onderzoeks-matige ingrepen geheel eigen te maken. Er werd niets aan de ruimte van buiten af opgelegd, maar de mogelijkheden moesten zich gaan voordoen. Pas in week 2 mochten er beslissingen worden genomen. In het traject voorafgaand aan de 2 weken op locatie werd wel theoretisch het spanningsveld tussen fysieke ruimte en verbeelding besproken onder meer aan de hand van het Foucault's essay 'ceci n'est pas un pipe', over het werk van Margritte. 
Van 2 t/m 5 juni startten er voorstellingensroutes dagelijks op alle locaties op gezette tijden. De toeschouwers werden gedurende 45 minuten langs een x- aantal performances gebracht, op plekken als Cafe Drent, de Smidse, De Molen, De boerderij van Jan.....
Het proces is gevolgd door Liesbeth Groot Nibbelink, die in een observatieverslag schreef met als titel 'Humus in Drente'. Dit verslag werd gepubliceerd in het eerste cahier van het lectoraat: 'RUIMTE'.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten