WELKOM



op het weblog van de onderzoeksgroep Scenografie van het Lectoraat Theatrale Maakprocessen.

Alweer geruime tijd huisvest de faculteit theater de BA-opleiding Theatre Design, een discipline die oorspronkelijk ontstaan is vanuit de bemoeienis van architecten en beeldend kunstenaars met de visuele aspecten van het theater.
Binnen de onderzoeksgroep Scenografie van het Lectoraat wordt onderzoek gedaan naar de invloed van het werken op en vanuit locaties op theatrale maakprocessen en op de ontwikkeling van de dramaturgie van het beeld.
In 2006 zijn een aantal onderzoeksactiviteiten gestart gericht op het volgen, documenteren, beschrijven en analyseren van maakprocessen binnen het domein van beeldend locatietheater.

Hoofd van de onderzoeksgroep is Henny Dörr, die zich laat bij staan door een kenniskring bestaand uit: Trudi Maan, Marcel Alberts, Marcel Dolman, Liesbeth Groot Nibbelink, Thijs Hazeleger, Willemien Bronkhorst en Anne Karin ten Bosch.

Eigenaar van dit weblog

Mijn foto
Hoofddocent en onderzoeker aan de HKU, Faculteit Theater, Hoofd Opleiding Theatervormgeving aldaar.

woensdag 4 maart 2009

uit het cahier 'Ruimte', een bundel artikelen over beeldend locatietheater, ter gelegenheid van de studiedag Ruimte op 14 november 2006.





HUMUS IN DRENTHE
EEN OBSERVATIE VAN 'DE WORTELDAGEN' IN NORG

'De Worteldagen' is een onderwijsproject voor tweedejaars studenten theatervormgeving van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), faculteit theater.

Initiatiefnemers: Henny Dörr, Marcel Alberts
Datum project: 22 mei t/m 5 juni 2006


Observatie en verslag: Liesbeth Groot Nibbelink
Inhoudsopgave


Introductie

1. Beschrijving van het project

Uitgangspunten van het project
Het traject in de tijd
Observatiegegevens

2. Activiteiten / fases in het proces

Locatie selecteren
De ruimte observeren
Research bij de ruimte
Schetsen in de ruimte / ingrijpen in de ruimte
De ruimte leegmaken
Onderzoek doen naar het thema
Scenario's ontwikkelen
Publiek denken
Positie kiezen: wat is locatietheater?
Voortijdige evaluatie: hoe fijn is een meditatieweek?

3. Evaluatie

Het maakproces van beeldend locatietheater
Belangrijke kenmerken van beeldend locatietheater
Didactiek van beeldend locatietheater
Conclusie

Afsluiting

Bronvermelding

klikken voor meer info over publicaties van het lectoraat
klik hier voor meer publicaties online van Liesbeth Groot Nibbelink

Geen opmerkingen:

Een reactie posten