WELKOM



op het weblog van de onderzoeksgroep Scenografie van het Lectoraat Theatrale Maakprocessen.

Alweer geruime tijd huisvest de faculteit theater de BA-opleiding Theatre Design, een discipline die oorspronkelijk ontstaan is vanuit de bemoeienis van architecten en beeldend kunstenaars met de visuele aspecten van het theater.
Binnen de onderzoeksgroep Scenografie van het Lectoraat wordt onderzoek gedaan naar de invloed van het werken op en vanuit locaties op theatrale maakprocessen en op de ontwikkeling van de dramaturgie van het beeld.
In 2006 zijn een aantal onderzoeksactiviteiten gestart gericht op het volgen, documenteren, beschrijven en analyseren van maakprocessen binnen het domein van beeldend locatietheater.

Hoofd van de onderzoeksgroep is Henny Dörr, die zich laat bij staan door een kenniskring bestaand uit: Trudi Maan, Marcel Alberts, Marcel Dolman, Liesbeth Groot Nibbelink, Thijs Hazeleger, Willemien Bronkhorst en Anne Karin ten Bosch.

Eigenaar van dit weblog

Mijn foto
Hoofddocent en onderzoeker aan de HKU, Faculteit Theater, Hoofd Opleiding Theatervormgeving aldaar.

dinsdag 10 maart 2009

Bericht van de Blogger


Wat is de zin en het beoogde resultaat van de onderzoeksactiviteiten op het gebied van locatietheater voor het onderwijs aan de opleiding theatervormgeving? Als terugkerend uitgangspunt voor reflectie en praktijk op verschillende momenten van de opleiding biedt het de aspirant theatervormgever een blik op de reikwijdte van 'de theatrale ruimte' in relatie tot de 'theaterruimte'. In Utrecht willen we dat de theatervormgever de theaterruimte als theatrale ruimte in de brede zin van het woord leert hanteren. In die zin dat ook de theaterzaal cq schouwburg opgevat kan worden als locatie waar de spelregels van het theater iedere keer opnieuw opgevat kunnen worden. Werken op locatie de-conditioneert. Werken op locatie betekent antwoorden vinden op vragen als: wanneer begint de voorstelling, waar begint de voorstelling, wat is de plek, rol en reis van het publiek? Is de toeschouwer echt alleen maar toeschouwer? Wat is de rol van het ruimtelijk beeld in de totale dramaturgie van de voorstelling, op welke manier draagt deze onderdelen van het verhaal, biedt het montage mogelijkheden? Wat is eigenlijk de functie en betekenis van een decor voor het effect op de ervaring van de toeschouwer en hoe is de ruimte mede-regisseur van de blik, het perspectief? De meestal aangenomen regelset van theater wordt vervangen door een nieuwe, die zorgvuldig is toegesneden op die specifieke situatie, het specifieke concept van dat moment. Behalve dat locatietheater een uitdaging is voor de creatie zelf levert het tal van didactische invalshoeken voor het leren hanteren van de 'theaterruimte', en dwingt het tot reflecteren hierop. Zo heeft het onderwijs nieuwe impulsen gekregen vanuit de invalshoek van het locatietheater. Al in jaar 1 in 'Theorie van het beeldend locatietheater' worden de studenten gevraagd een analytische studie te maken van verschillende locatietheater voorstellingen vanuit de vraag hoe zich daar de gekozen theaterruimte (locatie) verhoudt tot de theatrale (verbeelde) ruimte, en wat het effect is op hoe wij de voorstelling zien en ervaren. Ook ervaren ze dit praktisch in een workshop met makers binnen dit veld. In 2007 werkten ze met Vis a Vis in Almere en in 2008 met Peergroup in Veenhuizen. Dat laatste programma werd toepasselijk een 'afleiding' genoemd. Vast in het programma van het 2e jaar is een locatietheater project in Utrecht, samen met 3e jaars studenten van onze acteursopleiding, onder leiding van Lidy Six. Kleine interdisciplinaire groepjes krijgen een thema (nomaden in 2007 en 2008) en ontwikkelen zelf en gezamenlijk idee en concept, zoeken een locatie in Utrecht en realiseren een korte voorstelling/performance, dat alles binnen 3 weken. Een ander aspect, hoe strikt is nog de scheidslijn tussen theater en andere performatieve kunstvormen die misschien meer beeldende kunst, of media gerelateerd zijn, en wie of wat, behalve de locatie zelf, is auteur van de voorstelling......
Er is inmiddels, mede dankzij kennis, ervaring, vragen en gedachtes bijeengebracht middels studiedagen, artikelen, documentaties van maakprocessen en interviews, een levendig gesprek op gang gekomen dat de praktijk van de aspirant theatervormgever zal beïnvloeden....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten