WELKOM



op het weblog van de onderzoeksgroep Scenografie van het Lectoraat Theatrale Maakprocessen.

Alweer geruime tijd huisvest de faculteit theater de BA-opleiding Theatre Design, een discipline die oorspronkelijk ontstaan is vanuit de bemoeienis van architecten en beeldend kunstenaars met de visuele aspecten van het theater.
Binnen de onderzoeksgroep Scenografie van het Lectoraat wordt onderzoek gedaan naar de invloed van het werken op en vanuit locaties op theatrale maakprocessen en op de ontwikkeling van de dramaturgie van het beeld.
In 2006 zijn een aantal onderzoeksactiviteiten gestart gericht op het volgen, documenteren, beschrijven en analyseren van maakprocessen binnen het domein van beeldend locatietheater.

Hoofd van de onderzoeksgroep is Henny Dörr, die zich laat bij staan door een kenniskring bestaand uit: Trudi Maan, Marcel Alberts, Marcel Dolman, Liesbeth Groot Nibbelink, Thijs Hazeleger, Willemien Bronkhorst en Anne Karin ten Bosch.

Eigenaar van dit weblog

Mijn foto
Hoofddocent en onderzoeker aan de HKU, Faculteit Theater, Hoofd Opleiding Theatervormgeving aldaar.

dinsdag 31 maart 2009

ECHO, thema en werkwijze van de Worteldagen 2007

ECHO is een project dat wordt uitgevoerd door 2e jaars studenten van de afstudeerrichting Theatervormgeving van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, en wordt begeleidt door Marcel Alberts en Henny Dörr.

In Utrecht (www.hku.nl) leren studenten Theatervormgeving een ruimte construeren, aanpassen, transformeren, vullen, gebruiken op zo’n manier dat er een theatrale verbeelding, of misschien zelfs een ‘verhaal’ ontstaat. Ze werken met en vanuit visueel materiaal (objecten, licht, kostuums, décor) tijdens en na de opleiding gedreven samen met andere theatermakers en manifesteren zich in het theater als beeldend kunstenaar. Tijdens de opleiding doen ze vaak projecten met studenten van andere theateropleidingen, maar evenzo vaak worden ze gevraagd individueel te werken om hun inzicht in de mogelijkheden van de theatervormgeving helemaal te kunnen leren doorgronden en vanuit hun eigen visie, fascinaties en inspiraties een eigen gezicht te geven.
Het project Echo is wat dat betreft geheel hybride. De studenten (12 in getal) worden gevraagd elk een eigen performance op een gegeven locatie uit te werken. In hun keuzes zijn ze autonoom. Maar bovendien vindt het project plaats binnen het kader van een samenwerking met andere studenten (van de Minerva Academie uit Groningen) en in opdracht van Stichting Amonet. Het resultaat wordt in het festival De Worteldagen aan publiek gepresenteerd.
Het werken op locatie vraagt om een heel goed inzicht in de relatie tussen de fysieke werkelijkheid en de mogelijke verhalen die daarin verscholen liggen. Die verhalen kun je onthullen of vinden door het doen van onderzoek op allerlei manieren. De studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht worden gevraagd dat onderzoek in eerste instantie in, met en door de ruimte van de locatie zelf te plegen. Een week lang werken ze op de plek die ze kregen toegewezen zonder dat ze al beslissingen mogen nemen over ‘wat het wordt’. Vragen als wat is het, wat was het, wat kan het zijn, wat zou het kunnen worden leiden tot observaties, kleine ingrepen, etudes, uitprobeersels, nieuwe waarnemingen, uitgewerkte gedachtes, schetsen in de ruimte, improvisaties. Pas aan het begin van de 2e week gaan ze een idee concreet uitwerken en doorwerken tot en met een kleine voorstelling voor De Worteldagen.
Het thema ECHO kan zowel ruimtelijk, auditief als verhalend worden opgevat. Het gaat erom dat in ECHO iets zich verdubbeld, verveelvoudigd en verplaatst. De naklank verdringt de oorspronkelijke klank terwijl die toch ook doorklinkt. Hoe klinken straks de oorspronkelijke locaties door in de voorstellingen tijdens De Worteldagen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten